Apa itu Surat Pengenalan (cover letter) ?
Surat pengenalan ditulis atau taip untuk memohon pekerjaan
yang diiklankan dalam surat khabar, jurnal atau pekerjaan yang ditawarkan oleh
majikan.
Apa yang perlu ada dalam surat pengenalan?
- Tujuan anda menghantar resume kepada majikan. Jangan biarkan majikan berteka-teki apa yang kita minta., perlu spesifik : sama ada anda ingin mencari peluang praktikal, peluang pekerja atau kerja kosong yang ditawarkan oleh pihak majikan.
- Nyatakan secara spesifik dari mana sumber anda mendapat maklumat tentang jawatan kosong yang ditawarkan – seperti flyer, web site, keluarga atau kawan yang berkerja dalam syarikat tersebut. Nyatakan nama orang yang mencadangkan.
- Menggalakkan pembaca melihat resume anda. Surat pengenalan akan di lihat dahulu. Oleh itu, ia mesti di tulis dan khususkan kepada majikan tersebut.
- Menerangkan elemen latar belakang anda – pelajaran, kepimpinan, pegalaman kerja yang relevan dengan jawatan yang di pohon. Jelaskan secara spesifik.
- Memberi maklumat tambahan yang diminta – dalam iklan yang tiada dalam resume, seperti tarikh sedia bekerja, dan rujukan.
Panduan menulis surat pengenalan.
- Malay Version.
(Maklumat Pengenalan
Diri)
Nama anda
Alamat
Nombor Telefon
Email
Alamat
Nombor Telefon
Bulan, Hari, Tahun
(Maklumat Pengenalan Majikan)
Nama
Jawatan
Syarikat
Alamat
Jawatan
Syarikat
Alamat
Tuan/Puan:
Perenggan Pendahuluan: Nyatakan
tujuan anda menulis surat; Cara anda ada mendapat meklumat tentang iklan
jawatan yang ditawarkan. Nyatakan nama beliau, dan asas pengenalan tentang diri
sendiri.
Perenggan ke-2: Nyatakan minat anda
terhadap jawatan yang ditawarkan dan kaitkan dengan latar belakang pendidikan,
pengalaman kerja terdahulu dan terkini. Nyatakan juga kelayakan yang anda
miliki berkaitan syarat yang majikan anda tetapkan. (Fokuskan apa yang anda boleh
buat untuk majikan).
Perenggan ke-3: Sertakan harapan anda
untuk berpeluang ditemuduga oleh pihak majikan untuk jawatan yang dipohon atau
untuk berbincang lebih lanjut. Jelaskan anda akan menghubungi majikan tersebut,
seperti menelefon majikan dalam tempoh dua minggu kemudian. Nyatakan anda akan
sediakan maklumat tambahan sekiranya perlu.
Ucap terima kasih kerana telah meluangkan masa untuk anda.
Yang Ikhlas,
(Tandatangan untuk surat bertulis)
Nama ditaip
(untuk surat melalui emel)
Rujukan (Sila rujuk resume, cth)
- English Version
(Your Contact Information)
Your Name
Your Address
Telephone Number
Email Address
Your Address
Telephone Number
Email Address
Month, Day, Year
(Employer Contact Information)
Name
Title
Company
Address
Title
Company
Address
Dear Mr./Ms./Dr. LastName:
Opening paragraph: State why you are
writing; how you learned of the organization or position, and basic information
about yourself.
2nd paragraph: Tell why you are
interested in the employer or type of work the employer does (Simply stating
that you are interested does not tell why, and can sound like a form letter).
Demonstrate that you know enough about the employer or position to relate your
background to the employer or position. Mention specific qualifications which
make you a good fit for the employer’s needs. (Focus on what you can do for the
employer, not what the employer can do for you.) This is an opportunity to
explain in more detail relevant items in your resume. Refer to the fact that
your resume is enclosed. Mention other enclosures if such are required to apply
for a position.
3rd paragraph: Indicate that you
would like the opportunity to interview for a position or to talk with the
employer to learn more about their opportunities or hiring plans. State what
you will do to follow up, such as telephone the employer within two weeks. If
you will be in the employer’s location and could offer to schedule a visit,
indicate when. State that you would be glad to provide the employer with any
additional information needed. Thank the employer for her/his consideration.
Sincerely,
(Your handwritten signature [on hard copy])
Your name typed
(In case of email, your full contact info appears below your printed name [instead of at the top, as for hard copy], and of course there is no handwritten signature)
(In case of email, your full contact info appears below your printed name [instead of at the top, as for hard copy], and of course there is no handwritten signature)
Enclosure(s) (refers to resume,
etc.)
Surat Pengenalan atau Cover Letter sangat membantu sebab boleh sokong resume anda supaya permohonan anda diluluskan. Sebarang cadangan boleh lontarkan di ruangan komen. Sekian, terima kasih sudi baca blog yang tak seberapa ni. Semoga entri ni bermanfaat untuk semua. Selamat mencuba!
No comments:
Post a Comment