Sunday, 28 August 2016

Tips Temuduga

Assalamualaikum..


Dapat panggilan temuduga? Tak tahu nak buat apa? Jom baca apa yang patut anda lakukan..

1. SEBELUM

- Kemaskini resume anda yang terkini. Panduan menulis resume (DISINI)

- Buat surat `cover letter’ untuk memberitahu minat anda untuk berkerja dengan majikan. Contoh   format `cover letter’ klik (SINI)
 
- Sediakan Salinan dokumen yang perlu dibawa semasa temuduga seperti:
  • Resume
  • Salinan IC
  • Salinan sijil lahir
  • Sijil akademik
  • Sijil kokurikulum
  • Susun sijil-sijil mengikut urutan yang kemas dalam fail clear folder’ anda. Rujuk (SINI)
*Salinan Photostat dokumen tersebut perlu di cop pengesahan oleh mana-mana pegawai kerajaan seperti ketua kampung, penghulu, dan Guru besar sekolah.


2. SEMASA 

- Datang awal temuduga seelok-eloknya 15 minit sebelum temuduga bermula supaya anda akan berasa tenang dan lebih fokus terhadap sesi temuduga nanti. 

- Silent phone anda untuk mengelakkan sesi temuduga  anda terganggu.

- Pakai pakaian yang formal.



*Bagi wanita berpakaian baju kurung  atau berkemeja  dan kasut sarung bertumit.  Elakkan memakai baju yang berlabuci, bermanik dan  terlalu menarik perhatian.

*Tudung  bersesuaian dengan warna baju yang dipakai. Tidak berlalu terang dan tidak terlalu gelap.

*Lelaki harus  berpakaian baju kemeja dilengkapi tali leher dan seluar slack warna hitam serta kasut kulit berwarna hitam.

- Ketuk pintu sebelum masuk. Beri salam kepada yang muslim dan selamat pagi/salam sejahtera kepada non-muslim.

- Berikan fail clear folder kepada penemuduga

- Tunggu arahan sehingga di suruh duduk. Duduk dengan posisi menegak dan sopan.

- Keyakinan diri. Jaga `Eye contact’ dengan penemuduga agar and kelihatan lebih berminat untuk mendegar dan penting untuk membina keyakinan diri.

- Jujur. Jangan sesekali menipu semasa menjawab soalan dari penemuduga. 

- Sentiasa senyum dan tenang apabila anda ditanya soalan yang `kritikal’. 

- Jangan mengambil masa yang terlalu lama untuk menjawab soalan yang di ajukan kepada anda. Jawab secara ringkas dan terperinci sahaja.

- Diakhir temuduga, biasanya penemuduga akan memberi peluang atau bertanya soalan kepada anda sebelum sesi temuduga tamat. Jangan kata tiada soalan. Ini akan menyebabkan anda kelihatan tidak berminat dan pasif. Tanya soalan yang penting saja dan elakkan bertanya mengenai gaji kerana mereka akan menganggap anda tidak bersungguh-sungguh dengan kerjaya.

- Setelah selesai, ucapkan terima kasih kepada penemuduga kerana memberi kesempatan untuk anda ditemuduga dan berikan kata-kata harapan anda untuk menunjukkan anda berminat dengan kerjaya tersebut.


3. SELEPAS

- Emailkan `thank you letter kepada majikan anda dalam tempoh 24 jam. Bertujuan untuk mengucapkan terima kasih kepada majikan kerana diberi peluang untuk ditemuduga. Rujuk (SINI)

- Selepas dua minggu, follow – up dengan HR Department.

- Review pencapaian anda semasa temuduga. Perbaiki kelemahan supaya tidak diulangi pada masa yang akan datang.

Sekian, terima kasih. Ikhlas dari saya dan selamat maju jaya!

No comments:

Post a Comment